Friday, 3 August 2012

Kembara Sahur Homeless

Assalamualaikum..

Program Ramadhan Discovery: Kembara Sahur bersama-sama Homeless di Georgetown,Penang.

Pertubuhan Menangani Gejala Sosial Malaysia (UNGGAS), Pertubuhan Aktivis Pengupayaan Insan (API) dengan kerjasama Universiti Teknologi Petronas(UTP) serta kariah Masjid Kapitan Keling telah berjaya mengadakan satu program "Ramadhan Discovery: Siapa Mereka Di Hati Kita?"

Walaupun hanya sehari bersama Homeless sudah cukup untuk meninggalkan kesan yang mendalam untuk kami semua termasuklah aku. 

Kita :

"Panas la rumah ni."

"Rumah aku kecik je"

"Keras giler tilam ni"

"Tak sedapnya lauk ni"

" Teringin nak makan pizza, kfc, mcD laa"

"Nak beli baju baru ah"

"Tak cantik ah baju ni, tanak pakai ah"

"Seluar ni dah lusuh. Buang je la"

Tapi try korang tengok mereka :
Kesian giler.. Diorang takde rumah,takde keje terpaksa meminta terpaksa tido di tepi jalan.. Dah la ada anak.. Di manakah pihak yang bertanggungjawab?


Kesian nenek ni.. Sebenarnya dalam buaian tu ade baby.. sedihnya kan..


Ramai giler.. Sebenarnya bukan semua 'homeless' ni berasal dari Penang, ada jugak yang berasal dari Kedah, Selangor, Myammar.. Time bulan Ramadhan je diorang datang penang.. 


Kita jalan sikit time panas pon dah merungut sebakul. Kalau kita duk tepi jalan tengah2 panas macam ni tataw la..Diorang duduk tepi2 jalan seharian tengah2 panas.. bayangkan...kesian giler terutama nenek2 tu..
Al-Baqarah 152:

 Oleh itu, ingatlah kamu kepadaKu, supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur.


Pengagihan Sumbangan dan Zakat Kepada Homeless :

Bantuan Makanan


Ramai giler homeless.. lebih daripada 100 sampai bantuan tak mencukupi. Ada yang mengamuk sebab tak dapat bantuan. Sebenarnya bukan kitorang tanak bagi tapi bekalan tidak mencukupi. Sesiapa yang berdaftar je dapat bantuan ni..


Bukan muslim je yang dapat bantuan, non-muslim pon kita bantu jugak :)




Surah Al Baqarah Ayat 265:

Dan perumpamaan orang-orang yang membelanjakan hartanya karena mencari keredaan Allah dan untuk keteguhan jiwa mereka, seperti sebuah kebun yang terletak di dataran tinggi yang disiram oleh hujan lebat, maka kebun itu menghasilkan buahnya dua kali lipat. Jika hujan lebat tidak menyiraminya, maka hujan gerimis (pun memadai). Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu perbuat.


p/s: Bersyukur la dengan apa yang ada. Kalau dibandingkan dengan mereka yang serba kekurangan kita seribu kali lebih bertuah daripada mereka. Ada rumah, kereta, moto, makan minum pakai semua terjaga..