Wednesday, 25 July 2012

Oh My Melayu!

Assalamualaikum..

Sila bertenang baca entri ni.. jangan mengamuk jangan marah..bawak2 bersabar ye..maybe tajuk dan entri ni akan buat orang melayu tak senang duduk..panas hati..niat dihati bukan ingin membangkitkan isu ke-melayu-an, racist, judgmental or what..but more to Malaysian Mentality..dalam erti kata lain typical malay..

Datuk,nenek,abah,ebu aku orang Melayu. So, sudah semestinya aku dilahirkan sebagai Melayu tulen.. Dibesarkan dalam suasana Melayu. Dikampung lagi tau. Lidah Melayu, makan makanan Melayu. Pakai baju Melayu..eh?? hahaha aku perempuan, jadi aku pakai baju kurung. Pakai kain batik ala-ala perempuan Melayu terakhir.. Aku membesar dengan cerita-cerita P.Ramlee, lagu-lagu Sudirman..hehe

Namun sekarang, negara semakin maju. Teknologi semakin mantap. Budak-budak sekarang membesar bukan dengan cerita2 P.Ramlee lagi sekarang..membesar dengan cerita Twilight weyh..hukhukhuk.. nyanyi lagu omputih.. Berpuluh2 lagu omputih cepat je hafal, bila pasang lagu lama kompom tak hafal lirik.. Aku rasa jarang budak2 sekarang stay depan Tv 24/7.. sekarang budak2 semua dok pakat main FB, Twitter, Blog,Tumblr.. haa macam2 laa..Tapi apa yang aku cuba "highlight"kan disini.. negara kita semakin maju tapi masih ada lagi orang mentality tidak berganjak masih ditangkuk lama..Kat bawah ni aku bagi contoh apa yang pernah aku dengar dan alami sendiri..

" Laju siot lori tu bawak..ni mesti India!!"
"Bawak kereta terhegeh-hegeh, lembab, berhati-hati sangat dia ni..ni mesti perempuan"
" Cina mesti tak mandi pagi"
"Gemuk gila kau..mesti kau makan banyak..Sebulan berapa kali mak kau beli beras?"

"Kau kurus tapi makan banyak..kau mem'bela' eh?"
"Diaorang (Letak Nama Kaum/Bangsa Lain Di Sini), diaorang bolehlah buat macam tu..."
"Weyh kau nak buat camtu nak jadi macam (Letak Nama Kaum/Bangsa Lain Di Sini) ke?



Macam-macam weyh..Orang Melayu cakap orang Cina, orang India macam ni la macam tu la..Tapi sebenarnya bukan orang Melayu je yang fikir macam tu.. Ada je orang Cina, India malah bangsa lain pun fikir macam tu..Semua bergantung pada mentality masing-masing..Orang Cina, India mahupun bangsa asing cakap orang Melayu ni pemalas.. Ada mamat Arab bagitahu aku "Malaysia" dalam bahasa Arab maksudnya malas. So, sesuai lah "Malas" dengan orang Malaysia.. Ada orang cakap ME"LAYU" sama dengan layu, layu tu malas.. Orang India fikir orang Cina asyik kejar duit. Orang Melayu fikir Cina suka judi, India suka mabuk.. Orang Melayu suka main bomoh, santau, susuk, bela tahyul, bela hantu raya.. Orang Amerika ingat orang Arab jahat,pengganas,orang Islam terrorist,Islam ganas..Orang Afrika jahat, suka tipu orang, blackmoney..

Siapa kat sini tak pernah dengar or alami mende macam ni? haa angkat tangan aku nak kira jap.. Aku rasa bukan aku sahaja yang membesar dengan idea-idea macam ni. Mungkin korang pernah alami tapi sama ada korang sedar atau tak..
Haishhh macam2..nak senaraikan sampai pagi esok tak siap.. Masing2 mengamalkan 'judgmental'..Macam ni la sampai kesudah..

Oh My Melayu Malaysian!


(30minit kemudian)

Tolong aku lost apa yang aku nak sampaikan.. tiba-tiba semua idea berteraburan lari.. hanya tinggal ruang-ruang kosong dalam otak aku.. idea idea datang laaa ku seru namamuuu..hohoho..owh patut lah idea lari.. dah pukul 1.00 pagi aku still tak study tak bukak slide pon lagi untuk test esok..TAHNIAH ain :)

haaa..sebenarnya aku nak cerita pasal peristiwa ni..

Rumate aku sangat-sangat la berani.. Aku kagum giler dengan dia.. Dia pakai telekung pergi jalan2 kat kedai..masuk TESCO..relax je almaklumlah baru balik terawih..hehe..haaa aku nak cakap kat sini.. Aku 99% yakin tak ramai perempuan yang akan pergi jalan2 pakai telekung..MALU katanya..aku rasa aku pon macam tu jugak..Tiba2 rumate aku buat aku terfikir sejenak..

Rumate : Aku cukup-cukup tak faham dengan orang Malaysia..perangai diorang,mentality diorang..Aku pakai telekung pergi TESCO tengok orang macam apa je.. macam nak makan aku pon ada..macam aku ni alien pon ada.. macam aku buat salah besar pon ada.. Aku pakai telekung tutup aurat, tak salah, tak membunuh..takde salah pape..Tak perlu la nak tenung dalam2 macam tu.. tengok orang dari atas ke bawah.. Kalau aku tak tutup aurat dedah sana dedah sini boleh la tengok macam tuu (okay tipu..ayat ni aku ubah suai sikit..kesah pulak aku..asalkan korang dapat point yang aku nak sampaikan disini)

Aku: Aah..betul jugak.. kalau diorang tengok orang yang freehair, dedah sana dedah sini tu macam diorang tengok kau..kompom aku rasa ramai yang tak berani nak freehair pakai seksi meksi lagi kan? bayangkan.. kau freehair tiba-tiba kau masuk kedai ke mall ke Tesco ke orang tengok kau atas bawah atas bawah.. macam kau ni alien..macam nak makan kau..mesti kau rasa terancam..rasa macam kau ni 'rusa' dikelilingi sekumpulan harimau/singa yang tunggu masa yang sesuai nak baham kau..Harimau/singa tu kelilingi kau..renung2 kau..kau takde masa dan tade tempat nak lariii...Auuuuummmm...aummmm..*oke over haha

Okayyyyyy...You get the idea??


Enjoy! Judgmental Mat Luthfi :)


“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” Quran 13:11